ARHIVI,
KNJIŽNICE, MUZEJI
|
|
Tatjana Aparac-Jelušić
Odsjek za informacijske znanosti
Filozofski fakultet u Zagrebu
DIGITIZACIJA HRVATSKE PISANE
BAŠTINE U KONTEKSTU GLOBALNOG PROGRAMA ZA ZAŠTITU PISANE BAŠTINE
Na osnovi teza i preporuka prezentiranih
u autoričinu radu na AKM-u 1999., u ovome se izlaganju naglašavaju specifični
aspekti digitizacije hrvatske pisane baštine u kontekstu globalnoga programa
za zaštitu pisane baštine.
Kako Hrvatska pripada zemljama
s dugom tradicijom tiskarstva, a hrvatske knjižnice posjeduju vrijednu
stariju građu, u mnogim slučajevima nedostupnu, i sa stajališta bibliografskog
nadzora, i sa stajališta njezine pravilne pohrane i pristupa, u radu se
napose ukazuje na prednosti metode digitizacije u svjetlu kataložno-bibliografske
obrade s jedne strane, te marketinških aktivnosti s druge strane.
Nadalje, u radu će se predstaviti
mogući pristupi revitalizaciji posebno vrijednih zbirki stare građe, obraditi
načela odabira građe za digitizaciju i problematizirati tehnička pitanja
digitizacije sa stajališta manjih knjižnica.
Mihaela Banek, Koraljka Golub
Odsjek za informacijske znanosti
Filozofski fakultet u Zagrebu
Robert Ravnić
Nacionalna i sveučilišna knjižnica,
Zagreb
OBRAZAC ZA OPIS IZVORA (RESOURCE
DESCRIPTION FRAMEWORK – RDF)
Obrazac za opis izvora razvio je
Konzorcij World Wide Weba (World Wide Web Consortium), a njegov jesintaktički
model infrastruktura koja omogućava sadržajno obilježavanje, razmjenu i
ponovnu upotrebu strukturiranih metapodataka. RDF ne propisuje semantiku
već pojedinim zajednicama koje opisuju podatke daje mogućnost definiranja
vlastite semantičke strukture koja odražava zahtjeve te zajednice. Koristi
XML kao opću sintaksu za razmjenu i obradu metapodataka.
RDF primjenjuje standardni način
korišenja XML-a za prikazivanje metapodataka u obliku naredbi o svojstvima
i odnosima izvora na webu. To može biti bilo koji izvor koji ima web-adresu,
dakle web-stranica, grafika, zvuk, film i ostalo. Na primjerima web-mrežnih
stranica čiji su sadržaji obrađeni u RDF formatu pokazat će se mogućnosti
primjene toga formata te neki od alata za generiranje i konverziju
RDF metapodataka.
Ana Barbarić
Odsjek za informacijske znanosti
Filozofski fakultet u Zagrebu
SUČELJA WebPAC-A
Ubrzani razvoj računala i komunikacijske
tehnologije presudno utječe na daljnje usavršavanje javno dostupnih knjižničnih
računalnih kataloga (OPAC-a). Kraj devedesetih godina 20. stoljeća obilježava
nastanak WebPAC-a (Web OPAC-a) čijim su uvođenjem, danas, zaokupljene mnoge
knjižnice. Pristup putem World Wide Web-a knjižničnom katalogu, sigurno
je njihova najveća prednost nad tradicionalnim katalozima na listićima
i lokalno dostupnim OPAC-ima prve i druge generacije. Uz to, WebPAC-i pružaju
pristup daljinski dostupnoj elektroničkoj građi. Polja 856 (Napomena o
elektroničkoj lokaciji i načinu pristupa) i 452 (Drugo izdanje u drugom
mediju) UNIMARC-a ukazuju na spremnost knjižničarske struke za proširivanjem
knjižničnih zbirki građom s interneta. No, nova tehnologija nudi i dodatne
mogućnosti obogaćivanja bibliografskih zapisa. Veze (linkovi) prema web-stranicama
nakladnika, korporativnih autora, časopisa sa sadržajima i sažecima, samo
su neki primjeri koje, trenutačno, možemo pronaći u online bazama podataka,
ali ne i u WebPAC-ima. Njihov budući razvoj, zasigurno, sa sobom nosi promjene
u oblikovanju sučelja koja bi trebala objedinjavati pristup građi i uslugama
pojedinih knjižnica s pristupom najrazličitijim sadržajima i djelatnostima
na internetu. Ovaj rad pokušaj je predstavljanja bitnih svojstava i mogućih
opcija WebPAC-a, te načina njihovog prikaza korisničkim sučeljem. Na primjerima
nekoliko WebPAC-a moguća će se rješenja u oblikovanju sučelja i prikazivanju
bibliografskih zapisa pokušati procijeniti sa stajališta učinkovitosti,
razumljivosti i jednostavnosti uporabe.
Dora Bošković
Hrvatski povijesni muzej, Zagreb
JAVNOST PRISTUPA MUZEJSKOJ
GRAĐI I MUZEJSKOJ DOKUMENTACIJI
U ovom će se radu pokušati objasniti
zbog čega muzealci u vrijeme stremljenja ka što većoj slobodi pristupa
podacima, još uvijek definiraju korisnika svoje neobjavljene i neizložene
muzejske građe te neobjavljene muzejske dokumentacije odnosno definiraju
svrhu pod kojom korisnik može pristupiti tim podacima te uvjete pod kojima
ih može koristiti. Ta relativno stroga ograničenja korisnika i njihovih
ovlasti regulirana su u Hrvatskoj odredbama Zakona o muzejima, Zakona o
zaštiti i očuvanju kulturnih dobara te Zakona o autorskom pravu, koji uređuje
autorske, nasljedničke i vlasničke odnose. Prema tim zakonskim odredbama
ograničuje se pravo korisnika = svakog poreznog obveznika, da dobije uvid
u stručno poslovanje, tj. djelovanje ustanove koja se financira i s njegovim
– korisnikovim – doprinosom. Muzealci za to ograničavanje prava nalaze
opravdanje u jedinstvenosti jedinice muzejske građe, brizi za njezin opstanak
i sigurnost te uvjetima pod kojima su predmet dobili u posjed. Ali, isto
tako, muzealci štite svoju ulogu stvaratelja muzejske dokumentacije, odnosno
stvaratelja muzealnosti jedinice svoje građe. Hrvatska muzejska zajednica
uklapa se, s ovakvim stavom, u načela pristupa muzejskoj građi i muzejskoj
dokumentaciji drugih europskih i izvaneuropskih muzejskih zajednica.
Sanjica Faletar
Odsjek za informacijske znanosti
Filozofski fakultet u Zagrebu
VOLONTERI U KNJIŽNICAMA I MUZEJIMA
Društvene, ekonomske i tehnološke
promjene koje su bitno izmjenile okruženje u kojem knjižnice i muzeji
djeluju uvelike utječu na rad ovih ustanova. Kako bi se spremno nosile
s novonastalom situacijom i uspješno obavljale svoje zadatke, te zadržale
ulogu informacijskih i kulturnih središta, knjižnice i muzeji se moraju
mijenjati.
U kontekstu cjelokupnog upravljanja
muzejima i knjižnicama danas, upravo osoblje kao najvažniji organizacijski
izvor dobiva sve veću pozornost. U posljednjem desetljeću, uz plaćeno osoblje,
u knjižnicama i muzejima širom svijeta, sve češće se angažiraju i volonteri.
Njih prepoznaju kao ravnopravne i jednakovrijedne članove radne zajednice
i tako postaju jedan od nezanemarivih izvora kojima knjižnice i muzeji
također trebaju promišljeno upravljati.
U ovom će se radu pokušati dati
uvid u osnovne karakteristike rada s volonterima te dati osnovne smjernice
za uspješno korištenje njihovim uslugama u dvjema usko povezanim ustanovama
brige za baštinu – knjižnicama i muzejima.
Markita Franulić
Muzejski dokumentacijski centar,
Zagreb
VIRTUALNA REFERALNA ZBIRKA
DISTRIBUIRANI SADRŽAJI – CENTRALIZIRANI
METAPODACI
U izlaganju će se predstaviti neke
od ideja iznijetih na seminaru Digital Cultural Heritage II, održanom u
srpnju 2001. u McLuhan Instituteu u Maastrichtu (Nizozemska), osobito ideje
voditelja Instituta Kim H. Veltman.
Kroz povijest, od Aleksandrijske
knjižnice do Britanskog muzeja, postoje brojni primjeri težnji i realizacija
projekata centraliziranog znanja. Razvoj interneta omogućio je da se napusti
ideja centraliziranih sadržaja koji su se pokazali nepraktičnim te je širom
otvorio mogućnost pristupa distribuiranim sadržajima – distribuiranom znanju.
Takvi sadržaji nalaze se i u baštinskim ustanovama, kao što su knjižnice,
muzeji i arhivi. Digitalizacijom građe i stvaranjem sustava metapodataka
korisnicima se omogućuje pristup toj građi, kao i precizni odgovori na
njihove zahtjeve.
Tradicionale knjižnice posjeduju
zbirke referalne građe s različitim pomagalima koja pomažu čitateljima
i istraživačima pri pronalaženju građe.
U svijetu distribuiranih sadržaja
različitih pojedinačnih zbirki potrebno je centralizirati metapodatke u
svojevrsnu virtualnu ili digitalnu zbirku metapodataka koja bi bila opći
okvir za pretraživanje građe knjižnica, muzeja, galerija i ostalih digitaliziranih
zbirki tj. vodila bi prema distribuiranim sadržajima u knjižnicama,
muzejima, galerijama i drugim ustanovama.
Hrvatska AKM zajednica vrlo je
rano prepoznala potrebu za stvaranjem okvira za međusobnu suradnju baštinskih
ustanova. Određena podloga za to stvorena je i na AKM seminarima. Autorica
smatra da bi bilo potrebno ustanoviti radno tijelo koje bi radilo na uspostavljanju
hrvatske digitalne meta-referalne baze (popisi imena hrvatskih autora,
zemljopisnih naziva i dr.) s kojom bismo se mogli uključiti u buduću europsku
i svjetsku meta-referalnu bazu. Europska zajednica podržava financiranje
projekata koji se bave metapodacima, pa bi mogućnosti i načine realizacije
trebalo potražiti i u okviru takvih projekata.
Aleksandra Horvat
Odsjek za informacijske znanosti
Filozofski fakultet u Zagrebu
JAVNO I TAJNO U KNJIŽNIČARSKOJ
STRUCI
U svojoj novoj knjizi objavljenoj
2000. godine, u kojoj govori o trajnim vrijednostima knjižničarske struke,
Michael Gorman među te vrijednosti ubraja odanost intelektualnoj slobodi
i zaštitu privatnosti. Zalaganje za intelektualnu slobodu za knjižničara
znači ne samo odupiranje cenzuri, već i aktivan rad na pospješivanju protoka
informacija i njihove dostupnosti javnosti. Zaštita privatnosti podrazumijeva
pravo pojedinaca da neke informacije ne budu dostupne javnosti. Te su dvije
vrijednosti, dakle, na prvi pogled u opreci, pa zalaganje za obje iziskuje
uspostavljanje točno određenih pravila prema kojima bi se knjižničar mogao
ravnati u svakodnevnom radu i postupanju. Osim osobnih podataka o svojim
korisnicima, u koje stječe uvid u svom poslu, knjižničar može doći u priliku
da štiti podatke o sebi i svom stručnom radu ili, pak, podatke o svojoj
ustanovi. Knjižničar, dakle, mora znati što je javno, a što tajno. U radu
će se najprije definirati pojmovi intelektualne slobode i zaštite privatnosti,
a posebno će se spomenuti promjene u dosadašnjim shvaćanjima ta dva pojma
izazvane nastankom globalne mreže. Zatim će se izložiti međunarodne i nacionalne
zakonske odredbe koje obvezuju knjižničara na poštovanje intelektualne
slobode i privatnosti. Opisat će se stav međunarodne stručne udruge prema
tim pitanjima. Na primjerima iz naših javnih knjižnica pokazat će se kako
se štite podaci o korisnicima i njihovim čitateljskim navikama.
|
Srećko Jelušić
Filozofski
fakultet u Osijeku
ZA KONCEPCIJU
SURADNJE ARHIVA, KNJIŽNICA I MUZEJA KAO DIJELA NACIONALNE INFORMACIJSKE
INFRASTRUKTURE
Autor u ovom radu polazi od uvjerenja
da je ideja o uspostavi suradnje arhivista, knjižničara i muzealaca, zamišljena
kao susret praktičara i teoretičara na seminarima Arhivi, knjižnice i muzeji
originalna, potrebna i korisna.
Zbog stalnih i brzih promjena na
području računalno podržane razmjene informacija i na području telekomunikacija
na svjetskoj razini, zbog nepostojanja nacionalne informacijske strategije
u Hrvatskoj, te mnogih koncepcijski neriješenih pitanja u arhivistici,
knjižničarstvu i muzeologiji autor će na osnovi radova stranih i
domaćih autora pokušati utvrditi prevladavajuće koncepcijske tendencije
koje u kontekstu Interneta i globalne informacijske infrastrukture
govore o potrebama i mogućnostima suradnje arhiva, knjižnica i muzeja.
Na osnovi teorijskih radova
i postojeće zakonske regulative za arhive, knjižnice i muzeje u Hrvatskoj,
autor će pokušati utvrditi pretpostavke suradnje na planu izgradnje digitalnih
arhiva i knjižnica, te virtualnih muzeja.
Autor polazi od pretpostavke da
bi opisana analiza i njeni rezultati mogli potaknuti izradu načela suradnje
arhivista, knjižničara i muzealaca u koncipiranju tog segmenta nacionalne
informacijske strategije.
Vedrana Juričić
Odsjek za povijest hrvatske glazbe
HAZU, Zagreb
INTERNETOM DO NOTNOG ZAPISA
Internet je već dulje vrijeme vrlo
zanimljiv multimedijski izvor različitih glazbenih sadržaja, što glazbi
u njezinoj auditivno-vizualnoj pojavnosti (zvučni zapis i notna slika)
iznimno pogoduje. Tako su se uporedo s tehnološkim obogaćivanjem interneta,
na njemu počele pojavljivati grafičke datoteke koje su sadržavale notnu
sliku te zvučne glazbene datoteke. Obje se danas javljaju u više formata
zapisa, od grafičkih su to .gif i .jpg, a među zvučnima trenutačno je još
uvijek najčešći .mp3 format.
Dok je među zvučnim snimkama na
internetu prevladala tzv. zabavna glazba, u čemu je medijsku i pravnu prašinu
podigao sve donedavno besplatni Napster program, čiji se sljedbenik WinMX
još uvijek postojano kreće besplatnim kanalima, notni zapisi opstaju na
internetu bez velike medijske pozornosti, a time i popularnosti. Jasni
su i postojani uvjeti njihove dostupnosti. Tako su zabavnoglazbeni izvori
komercijalizirani i naplaćuju se, dok se u ponudi naslova klasične glazbe
pronalaze i besplatni izvori. Samo je po sebi razumljivo da u tom slučaju
u obzir dolaze kraće skladbe.
U potrazi za takvim sadržajima
uporabljaju se standardni web-pretraživači i specijalizirani, tematski
usmjereni glazbeni portali. Pretražuju se po izvanglazbenim elementima
koji opisuju glazbene sadržaje autorskim podatkom, naslovom ili predmetom.
Spomenuto je u većini slučajeva namijenjeno širokoj publici, u cilju amaterskog
i rjeđe profesionalnog izvođenja.
Znanstvenicima je na raspolaganju
najsofisticiraniji pristup notnom tekstu. Radi se o međunarodnom projektu
RISM (Répertoire International des Sources Musicales), koji na adresi http://www.rism.harvard.edu
omogućuje pretraživanje notnog izvora putem kodiranog upita notnog incipita.
Riječ je, dakle, o pretraživanju glazbenim elementima tj. notama u alfanumerički
kodiranom obliku. Projektom su obuhvaćeni isključivo rukopisni notni izvori
starije provenijencije (do otprilike kraja 19. stoljeća). Kako je istome
svrha evidentiranje i identifikacija rukopisne građe u svrhu znanstvene
obrade i analize, a ne izvođenje, potpuni se notni zapis nalazi samo na
lokalitetu gdje je rukopis pronađen i pohranjen. Zbog obimnosti projekta
za sada se još uvijek ne razmišlja o full text bazi podataka.
Tinka Katić
Nacionalna i sveučilišna knjižnica,
Zagreb
FRBR i FRANAR
Ovo je izlaganje logičan nastavak
prošlogodišnjeg izlaganja pod naslovom Funkcionalni zadaci bibliografskih
zapisa i UNIMARC format : strukturiranje strojno čitljivog zapisa za staru
knjigu, u kojem je model entitet-odnos razmotren u odnosu na format UNIMARC
te opisana struktura strojno čitljivog zapisa za staru knjigu utemeljena
na načelima definiranim u studiji Functional requirements for bibliographic
records. Uz ostale moguće primjene modela entitet-odnos, u uvodnom dijelu
tog izlaganja istaknuta je važnost definiranja funkcionalnih zadataka preglednih
kataložnih jedinica koji bi bili komplementarni funkcionalnim zadacima
bibliografskih zapisa. Istraživanje mogućnosti primjene modela entitet-odnos
i na pregledne kataložne jedinice, odnosno definiranje funkcionalnih zadataka
preglednih kataložnih jedinica povjereno je Radnoj grupi za funkcionalne
zadatke i obrojčavanje preglednih kataložnih jedinica (The Working Group
on Functional Requirements and Numbering of Authority Records - FRANAR).
U ovom će se izlaganju dati kratak
pregled aktivnosti Radne grupe za funkcionalne zadatke i obrojčavanje preglednih
kataložnih jedinica, od njezina osnutka 1999. do danas i predložiti model
povezivanja bibliografskih zapisa sa zapisima preglednih kataložnih jedinica,
kao što to već funkcionira u integriranim bibliografskim i normativnim
bazama podatka.
Sofija Klarin
Nacionalna i sveučilišna knjižnica,
Zagreb
Damir Pavelić
Knjižnica Ekonomskog Fakulteta,
Zagreb
UPORABA METAPODATAKA U HRVATSKOM
AKM MREŽNOM PROSTORU
DVA ISTRAŽIVANJA
Tema standardizacije i uporabe metapodataka
zauzimala je značajno mjesto na dosadašnjim AKM seminarima: bila je zastupljena
u većem broju radova, o njoj se raspravljalo u okviru panela i radionica.
Potreba razmatranja metapodataka proizašla je iz temeljnog cilja AKM seminara
- pronalaženja mogućnosti suradnje u okruženju globalne informacijske infrastrukture,
odnosno *... nužnosti otvaranja (...) prema srodnim ustanovama kako bi
korisnik mogao dobiti što potpuniji, točniji i kompetentniji odgovor na
svoj upit jedinstvenim, koherentnim pristupom različitim izvorima podataka.*
Povezivanje različitih izvora podataka
triju struka započelo je suradnjom pri definiranju opisa jedinice građe/gradiva
standardiziranim metatapodacima. Prihvaćanje takvog opisa, primjerice u
formatu Dublin Core, trebalo bi rezultirati ne zamjenom postojećih standarda
svake struke AKM zajednice već njihovom interoperabilnošću i to na dvije
razine: boljim pretraživanjem i razmjenom zapisa. U zaključcima 3.
seminara (1999.) iskazana je potreba za izradom uputa, razmatranjem implementacije,
organizacije podrške i promocije uporabe DC-a u elektroničkim dokumentima.
U radu ćemo osvijetliti trenutno
stanje DC-a u hrvatskoj AKM zajednici i izvan nje: navest ćemo primjere
uporabe i promocije uporabe DC-a. Posebno će biti prikazani razultati ankete
o uporabi metapodataka provedene među elektroničkim nakladnicima u travnju
2001. i istraživanje uporabe metapodataka u mrežnim publikacijama AKM institucija.
Lana Križaj
Ministarstvo kulture
Uprava za zaštitu spomenika baštine
INVENTARI SPOMENIKA KULTURE
- STANDARDI I SMJERNICE ZA NJIHOVU IZRADU
Spomenički inventari su, najjednostavnije
rečeno, popisi spomenika kulture nekog područja ili popisi određene vrste
spomenika na nekom području, a kako najčešće govorimo o nacionalnim inventarima,
oni obično obuhvaćaju cjelokupni spomenički fond pojedine zemlje. Osnovna
im je namjera osiguravanje baze znanja neophodne za rad na održavanju i
zaštiti kulturne baštine, ali isto tako služe i kao podloga za izradu prostornih
i urbanističkih planova, za znanstvena istraživanja kulturno-povijesnog
i umjetničkog nasljeđa, a podaci pohranjeni u njima mogu biti korisni i
muzejima, knjižnicama, arhivima, obrazovnim ustanovama i još mnoštvu potencijalnih
korisnika s područja kulture i kulturne baštine.
Spomenički inventari mogu se voditi
u obliku klasičnih kartoteka, ali danas pod tim pojmom podrazumijevamo
ponajprije računalne baze podataka, koje putem interneta ubrzano postaju
sve dostupnije širokom krugu korisnika.
Inventare spomenika kulture najčešće
izrađuju institucije za zaštitu kulturnog nasljeđa, koje u tu svrhu obično
imaju ustrojene posebne informacijsko-dokumentacijske službe, tzv. INDOK-centre.
U Hrvatskoj je za izradu Središnjeg inventara kulturne baštine zadužen
INDOK-centar koji djeluje unutar Uprave za zaštitu kulturne baštine Ministarstva
kulture.
Danas postoji cijeli niz međunarodnih
smjernica i preporuka za izradu spomeničkih inventara, kojima je, ovisno
o široj kategoriji kojoj spomenik pripada (tj. radi li se o arheološkom
lokalitetu, povijesnoj cjelini, pojedinačnoj građevini ili pak pokretnom
spomeniku), definiran sadržaj i opseg podataka neophodan za njegovu preciznu
identifikaciju. Osnovna svrha takvih dokumenata jest pospješivanje komunikacije
između nacionalnih i međunarodnih institucija zaduženih za dokumentiranje
i zaštitu kulturnog nasljeđa, ali isto tako i pružanje pomoći zemljama
koje tek počinju razvijati svoje dokumentacijske sustave na tom području.
Stoga će u radu biti predstavljene
važnije od tih smjernica i preporuka, s osvrtom na dosadašnja hrvatska
iskustva na tom području i mogućnosti primjene predloženih standarda, a
posebno će biti istaknuta potreba razvijanja ujednačenog nazivlja i klasifikacije
spomenika kulture.
Želimir Laszlo
Muzejsko dokumentacijski centar,
Zagreb
WEB ART
U izlaganju će biti riječi o relativno
novoj pojavi u likovnoj umjetnosti koja se javlja usporedo s pojavom računala.
Računalo je zamijenilo kist i umjetnine su se proizvodile korištenjem računala.
Isprva su se one otiskivale na papir, a kasnije više i nisu izlazile iz
računala. Takva umjetnost nazivala se e-art ili computer art. Ona je bila
ograničena mogućnostima računala, a kako su se one povećavale tako je i
e-art postajao raznolik i sofisticiran. Kada su računala postala sredstvom
koje je omogućavalo globalno komuniciranje, pojavila se umjetnost koja
je sebe nazivala Internet-art, cyber-art ili web-art. Ona računa na recepciju
diljem svijeta bez ograničenja uz uvjet da se pojavljuje na globalnoj mreži.
Ova umjetnost doslovno djeluje u globalnom okruženju.
Nijedna od sintagmi koje smo spomenuli
nema jasnu definiciju. Zbog toga će se, ako nekom tražilicom pokušate na
webu konzumirati djela web-arta, pojaviti nepregledno mnoštvo adresa. Sve
to što se pojavljuje možemo svrstati u nekoliko velikih grupa. Pod web-artom
mnogi podrazumijevaju sve što ima bilo kakve veze s artom tj. likovnom
umjetnošću. Naći ćete bezbroj adresa muzeja, galerija, privatnih stranica
umjetnika, prodajnih i aukcijskih stranica... Svima je njima zajedničko
da samo prezentiraju, pokazuju, prikazuju stvarna djela sačinjena od realnog
materijala, dakle prave slike, skulpture i sl. No i njih možemo svrstati
u dvije podgrupe. U prvoj su prikazi realnih muzeja, njihovih stalnih postava
ili povremenih izložbi. To su stranice pojedinih muzeja, galerija... Njihov
je zadatak da prikažu djela iz fundusa neke ustanove. Onima koji iz bilo
kojeg razloga ne mogu posjetiti Washington Gallery, mogu to učiniti na
web-stranicama tog muzeja. Mnoge od ovakvih stranica koncipirane su tako
da pokazuju samo dio atraktivnog fundusa, pa stranice djeluju kao poziv
na posjetu. U drugoj su pravi virtualni muzeji i virtualne izložbe. Ovakve
izložbe ne možete fizički posjetiti. Dostupne su samo na web-u. One spajaju
ono što u realnosti iz raznih razloga nije spojivo. Ono što one prikazuju
raspršeno je na više lokacija koje su samo zbog neke teme na webu objedinjene.
Pod sintagmu web-art smatra se
i sva sila stranica na kojima se nude gotovi simboli, pozadine i tehnike
za izradu web-stranica. To su stranice za dizajnere web-stranica i one
nas ovdje posebno ne zanimaju.
Što bi onda ostalo u nekom pretpostavljenom
užem pojmu web-arta. To očito nije, ili nije svaki e-art, computer-art,
jer je tu računalo samo sredstvo, a nema ni globalnog aspekta. Prostor
u kojem živi web-art jest globalna mreža. Neki kažu paučina. Bez nje nema
ni te umjetnosti. No, postoji li uopće takva umjetnost? Postoji, kako da
ne! Ima je i u nas. Pokazuje to primjer umjetnice Andreje Kulunčić koja
je proizvela projekt, performance, koji bez weba ne može egzistirati.
Web-djela (evo kako same od sebe
nastaju nove sintagme) često povezuju sliku, pokret, pisanu riječ u jedno
djelo. Jednako tako od konzumenta često traže sudjelovanje, interakciju
bez koje nema ni djela.
U povijesti čuvanja kulturne baštine,
arhivi su čuvali pisane dokumente, knjižnice knjige, muzeji likovna djela.
Može li se na isti takav stari, tradicionalan način čuvati djela web-arta?
Teško. Zbog multimedijalne prirode web-arta tradicionalni oblici čuvanja
više ne pomažu mnogo. Mogu li se djela web-arta muzealizirati? Mogu, dakako.
Kako MOMA (Museum of Modern art) čuva suvremena likovna djela tako MOWA
(Museum of Web Art) čuva djela web-arta. To je pravi muzej. Ima fundus,
postav, mogućnost razgledavanja, edukativni program itd. Jedino što ne
postoji kao zgrada nego samo na webu i što joj predmeti nisu materijalni
(u tradicionalnom smislu te riječi). O teorijskim posljedicama takvog muzeja
na poimanje i definiciju muzeja teško je za sada uopće što kratko, a suvislo
progovoriti. No, jedno je sigurno. Naše poimanje muzeja, muzejske građe,
muzejske djelatnosti i sl.ne samo da će su u budućnosti mijenjati, nego
se već, uglavnom bez našeg znanja i mimo naše privole, promijenilo.
Srna Vuković-Mottl
Gradska knjižnica, Zagreb
Snježana Radovanlija-Mileusnić
Muzejsko dokumentacijski centar,
Zagreb
Ines Brenko
Državni arhiv u Zagrebu
ZAVIČAJNI FONDOVI (ZBIRKE)
U KNJIŽNICAMA, MUZEJIMA I
ARHIVIMA REPUBLIKE HRVATSKE
REZULTATI ANKETE
Na inicijativu Komisije za zavičajne
zbirke HKD-a, a u suradnji s MDC-om i Državnim arhivom u Zagrebu, provedena
je anketa o stanju zavičajnih fondova u Republici Hrvatskoj. Dva su glavna
razloga ankete. U prvom smo redu željeli dobiti pregled o stanju zavičajnih
fondova tj. zavičajnih zbirki u tri tipa ustanova koje sakupljaju takvu
građu. To su narodne knjižnice, muzeji i arhivi. Kako su narodne knjižnice
zakonom obvezne da sakupljaju takvu građu, one su i najzastupljenije. Na
upitnik je odgovorilo 58 narodnih knjižnica, 30 muzejskih i 12 arhivskih
knjižnica. Pitanja su se odnosila na veličinu fondova zavičajne građe,
na vrstu građe, smještaj, zaštitu, nabavu, kataloge, korisnike, korištenost,
te računalnu obradu.
Drugi je razlog ove ankete
bio da nađemo način kako bi se, za što bolju informaciju naših korisnika,
ta zajednička vrsta građe u arhivima, knjižnicama i muzejima povezala skupnim
online katalogom.
Irena Pilaš
Nacionalna i sveučilišna knjižnica,
Zagreb
MOGUĆNOST PRISTUPA SLUŽBENIM
PUBLIKACIJAMA
I DRŽAVNIM INFORMACIJAMA
Službene publikacije i državne informacije
izrađuju i izdaju državna tijela i agencije u okviru svoje osnovne djelatnosti.
Cilj im je informiranje građana o svom djelovanju i radu kao osnovno demokratsko
pravo građana na dostupnost informacija. Službene su publikacije informacijski
izuzetno vrijedni izvori, koji tematski obuhvaćaju vrlo mnogo područja.
Službene publikacije i državne
informacije javljaju se danas na različitim medijima – od izvora informacija
u elektroničkom obliku, CD-ROM bazama podataka, na mikrooblicima, do klasičnih,
tiskanih publikacija.
Kako je zadatak službenih
publikacija i državnih informacija osigurati što veću dostupnost tih informacija
što širem krugu korisnika, kao temeljno ljudsko pravo na opću dostupnost
informacija, ove publikacije javljaju se u velikom broju na svim medijima,
a među prvima su bile dostupne na internetu, i to najčešće u cjelovitim
izdanjima.
U izlaganju prikazat će ae
službene publikacije Republike Hrvatske i odabrani primjeri iz drugih
zemalja i međunarodnih udruženja koje se mogu pratiti na više medija. Osobita
će se pozornost posvetiti službenim glasilima (npr. Narodne novine
RH) i dati primjeri dostupnosti tj. mogućnosti pristupa i uvjeti
korištenja službenih glasila (official gazette) u elektroničkom obliku
iz drugih zemalja i Europske Unije.
Hrvoje Stančić
Odsjek informacijske znanosti
Filozofski fakultet u Zagrebu
SUSTAVI ZAŠTITE KAO PREDUVJET
ZA DOKAZIVANJE
AUTENTIČNOSTI DIGITALNOGA GRADIVA
U radu autor konstatira da
postoji trend digitalizacije gradiva, te da gradivo sve više nastaje u
digitalnom obliku. On, nadalje, uočava da ustanove poput arhiva, knjižnica
i muzeja sve više nude sadržaje svojih fondova putem weba. Iako su ti sadržaji
uglavnom nedovoljne kvalitete za reprodukciju, koja bi bila bliska izvorniku,
postoje i situacije u kojima se nudi gradivo baš takve, visoke kvalitete.
Uzimajući u obzir obje činjenice, autor naglašava da zaštita digitalnoga
gradiva ima dvojaku ulogu: zaštitu od neovlaštenog pristupa, kopiranja
i daljenjeg distribuiranja, te dokazivanje autentičnosti gradiva. U radu
stoga objašnjava mehanizme zaštite poput šifriranja simetričnim i javnim
ključem, digitalnih potpisa, digitalnih certifikata, digitalnih vodenih
žigova, te šifriranih omotnica. Autor posebice ističe potrebu za stvaranjem
certifikacijske službe, koja djeluje neovisno o bilo kojoj instituciji,
kao okosnice za dokazivanje autentičnosti digitalnoga gradiva. Time želi
upozoriti na važnost razvoja infrastrukture za upravljanje digitalnim certifikatima,
jer je ona nužna za provjeru identiteta (pravne) osobe koja je na određeno
gradivo stavila digitalni potpis. Autor zaključuje da je razumijevanje
problematike zaštite digitalnog gradiva, kao i njezino dosljedno primjenjivanje
preduvjet za moderno poslovanje AKM institucija, pri čemu korisnici mogu
provjeriti autentičnost digitalnog gradiva, tj. njegovu vjernost originalu,
a institucije dokazati vlasništvo nad određenim digitalnim gradivom.
Zoran Svrtan
Andrea Klobučar
Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb
PROJEKTI DOKUMENTACIJSKE SLUŽBE
MUZEJA ZA UMJETNOST I OBRT
Muzej za umjetnost i obrt jedan
je od najvećih muzeja u Hrvatskoj. U skladu sa svojom velićinom i ugledom
Muzej za umjetnost i obrt uvijek je bio prvi ili među prvima koji su uvodili
moderne informacijske tehnologije u svoj rad. Ovim člankom želi se dati
kratki pregled dosadašnjih nastojanja, te prikazati plan rada za predstojećih
nekoliko godina.
Zadaci muzeja u svakom su društvu
isti: prikupljati, štititi, proučavati i prezentirati materijalna svjedočanstva
o čovjeku i njegovoj okolini. Pojavom novog, demokratskog, svakome podjednako
dostupnog medija - svjetske mreže računala - interneta, muzeji su se našli
pred novim zadatkom i izazovom - približiti svoje sadržaje što većem broju
korisnika, i to ne samo lokalno, u svojim izložbenim prostorima, nego i
korisnicima širom svijeta.
Cilj nam je izgraditi multimedijske
baze podataka te predstaviti našu građu na vlastitoj web-stranici i lokalnim
info-punktovima u samom Muzeju kako bi što više olakšali korisniku pristup
i pretraživanje naših fondova. No da bi došli do toga da naše fondove možemo
predstaviti na internetu, trebamo obaviti velik i spor posao: unošenje
podataka u računalo. Kako teče proces digitalizacije u Muzeju za umjetnost
i obrt, pokazat ćemo na primjerima Dijateke, Fototeke i Hemeroteke muzeja.
Radovan Vrana
Odsjek za informacijske znanosti
Filozofski fakultet u Zagrebu
POVEZIVANJE ELEKTRONIČKIH IZVORA
ZNANSTVENIH
I STRUČNIH INFORMACIJA – OpenURL
KONCEPT
U radu se razmatra problem kako
povezati radove (najčešće su to bibliografske jedinice) u različitim elektroničkim
izvorima i pritom prenijeti dovoljno metapodataka za njihovo što točnije
identificiranje i dohvat na korisnikom zahtjev. Uz pitanje povezivanja,
tu je i pitanje pristupa i otvorenosti takvih veza prema svim izvorima
na kojima se može pronaći nečiji rad (pristupna šifra, plaćanja pristupa
itd.). Primjeri povezivanja različitih radova u elektroničkom obliku (članci
u elektroničkim časopisima, baze podataka itd.) pokazuju na koji način
je moguće ostvariti povezivanje sadržaja prema naprijed i prema natrag
(gledano na vremenskoj crti), što predstavlja jedan od zahtjeva znanstvene
zajednice za pristup većem broju radova s jednog mjesta bez obzira na izvor
i datum objave. Koje su mogućnosti primjene u Hrvatskoj s obzirom na vrlo
mali broj stalnih elektroničkih izvora informacija koje nude svoje sadržaje
putem interneta? Koji su problemi povezivanju radova s obzirom na njihovo
jedinstveno identificiranje na internetu, promjenjivost internet adresa,
moguće privatnosti nekih podataka koji se prenose internetom i mogućnost
šire primjene ovog koncepta i njegove stanardizacije? OpenURL može odgovoriti
samo na neka od tih pitanja, ali pomaže rješavanje problema povezivanja
radova u elektroničkoj okolini općenito.
Mirna Willer
Nacionalna i sveučilišna knjižnica,
Zagreb
METAPODACI ZA UPRAVLJANJE POSTUPCIMA
ZAŠTITE
ELEKTRONIČKE GRAĐE
Kad se na dosadašnjim seminarima
govorilo o metapodacima, pažnja se obraćala deskriptivnim metapodacima
relevantnim za organiziranje informacija o objektima o kojima brinu arhivi,
knjižnice I muzeji, a, u vezi s time, i metapodacima za otkrivanje izvora
na mreži. Također se raspravljalo o mogućoj interoperabilnosti metapodataka
u okviru internetske tehnologije. Ovo će izlaganje, kao nastavak prethodnih,
prikazati metapodatke za upravljanje postupcima zaštite digitalne građe.
U tehnološkom okruženju koje
se brzo mijenja treba riješiti problem tehnološke zastare dugoročna zaštita
velike količine digitalnih dokumenata. Zbog toga je potrebno sakupiti ključne
informacije o današnjoj obradi podataka kako bi se osigurao pristup tim
dokumentima u budućnosti. Te tehnološke informacije predmet su ovoga izlaganja;
deskriptivne, administrativne i legalne informacije izvan su njegova obuhvata.
U izlaganju će se prikazati
OAIS (Open Archival Information System) model i njegova primjena u projektu
NEDLIB (Networked European Deposit Library) Europske komisije koji je definirao
koncept Depozitarnog sustava za elektroničke publikacije (Deposit System
for Electronic Publications – DSEP). Model DSEP definira 8 elemenata metapodataka
i 38 podelemenata prema klasifikaciji informacijskih objekata OAIS-a. Model
predlaže i slojevitu informacijsku analizu digitalnog dokumenta kako bi
se popisale sve informacije koje su dio obrade podataka niza bitova. Uočena
je potreba da se ti elementi metapodataka stvaraju automatski kako bi se
omogućilo upravljanje velikom količinom dokumenata.
Višnja Zgaga
Muzejsko dokumentacijski centar,
Zagreb
Nikola Albaneže
Kabinet grafike
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti,
Zagreb
Goran Zlodi
Odsjek za informacijske znanosti
Filozofski fakultet u Zagrebu
RAČUNALNA OBRADA DONACIJE "HRVATSKE
SLIKARICE ROĐENE
U DEVETNAESTOM STOLJEĆU" DR.
JOSIPA KOVAČIĆA
I MOGUĆNOSTI KORIŠTENJA OBRAĐENOG
SADRŽAJA
Uz uobičajenu obradu građe u muzejskom
informacijskom sustavu M++ u izlaganju će biti prikazane specifičnosti
računalne obrade donacije "Hrvatske slikarice rođene u devetnaestom stoljeću"
dr. Josipa Kovačića. One proizlaze iz specifičnosti same zbirke, a u izlaganju
će se tako, kao primjer specifičnosti uočljive putem analize motiva što
su ih slikarice uzimale za svoj predložak, prikazati njihova računalna
obrada. U samom informacijskom sustavu, struktura motiva razrađena je uz
pomoć tezaurusa, na način da se širi pojam razrađuje na uže pojmove poput
sljedećih primjera: "krajolik" - "riječni krajolik" ili "portret" - "ženski
portret". Tako razrađena kategorija motiva (njihovim hijerarhijskim povezivanjem)
omogućuje pregledan i lak uvid u sadržajno-tematske značajke opusa pojedinih
autorica te omogućuje da se pretraživanje proširi (obuhvaćanjem svih užih
pojmova u određenoj hijerarhiji ili suzi (uporabom određenog užeg pojma).
U tezaurusu su izrađene i uputnice za istoznačne oblike (za navedene primjere:
"krajolik, riječni" i "portret, ženski") koje pri obradi i pretraživanju
služe kao svojevrsne dodatne pristupne točke.
Budući da su slikarice zastupljene
u zbirci bile prisiljene - zbog društvenih konvencija i statusa koji su
zauzimale u njemu - djelovati na umjetničkoj margini (koja je s vremenom
bivala ipak sve manjom), osobita je pozornost u prezentaciji zbirke posvećena
kulturološkom i socijalnom okviru njihova stvaralaštva. Mogućnosti umjetničkog
školovanja i prezentacije (izložbe), ali i rodbinske te društvene veze
izraz su tog okvira koji je uvjetovao i njihove karijere. U izlaganju će
biti prikazane mogućnosti bilježenja, obrade i daljnjeg korištenja takvih
kontekstualnih informacija u računalnom okruženju.
Uz uobičajene mogućnosti ponovnog
korištenja već obrađenog i digitaliziranog sadržaja (ispis inventarnih
zapisa, kataloških jedinica, vizualnih podataka...), prikazat će se i mogućnosti
korištenja takvih sadržaja na webu, i to na dva načina: generiranjem statičnih
html/xml stranica (obogaćenih odgovarajućim DC zapisom) te dinamičkim generiranjem
iz baza podataka u obliku pretraživog online kataloga.
Goran Zlodi
Domagoj Maroević
Ana Skrletović
Odsjek za informacijske znanosti
Filozofski fakultet u Zagrebu
DIGITALIZACIJA I OBRADA VIZUALNE
GRAĐE NA PROJEKTU ZAŠTITA I KOMUNICIRANJE KULTURNE BAŠTINE U HRVATSKOJ
U izlaganju će biti predstavljene
osnovne značajke digitalizacije i obrade vizualne građe te rezultati i
iskustva stečeni na projektu Zaštita i komuniciranje kulturne baštine u
Hrvatskoj. Sve veća uporaba vizualne građe (multimedijski sadržaji na Internetu
i CD-ROM izdanjima) te njena važnost kao izvora cijelog niza različitih
vrsta informacija nameću potrebu za sustavnom obradom vizualne građe, kako
bi se omogućilo njeno pronalaženje.
Sustavi za digitalizaciju i obradu
vizualne građe često moraju zadovoljiti različite svrhe. U navedenom projektu,
sustav je zamišljen kao pomoćni alat pri istraživačkom radu i pripremi
nastave, dok bi u muzejima mogao služiti kao potpora u provođenju funkcija
zaštite, istraživanja i komuniciranja. Bez obzira radi li se o digitalizaciji
postojećih fototeka ili obradi građe koja je već u digitalnom obliku, potrebno
je odrediti svrhu, ciljeve te moguće korisnike sustava i sukladno tome
provoditi obradu.
Uz osnovne značajke slikovnih baza
podataka te same digitalizacije (skeniranja), u izlaganju će biti opširnije
izložena problematika obrade građe. Obrada vizualne građe može se podijeliti
na formalnu i sadržajnu obradu. Formalna obrada obuhvaća podatke o vrsti
građe, mjerama, snimanju (autor, mjesto, vrijeme), autorskom pravu te identifikacijskim
oznakama. Sadržajna obrada, pri kojoj se identificiraju i indeksiraju razni
slojevi sadržaja i značenja prisutni u građi, zbog svoje će se kompleksnosti
podrobnije obraditi u izlaganju, te potkrijepiti odgovarajućim primjerima
iz prakse.
Za sada pogledajte navedene teme
u Programu.
Za sada pogledajte navedene teme
u Programu.
|